Veckans Spelare – Konstnären Kristoffer Zetterstrand
”Som i all konst måste spel beröra”
Kristoffer Zetterstrand är konstnär som använder ett avancerat 3d-program som skissverktyg. Han målar dock med olja på duk, med referenser till klassiskt måleri. Tisdagen den 16 mars deltar han i ett konstnärssamtal på Liljevalchs konsthall.
Vilken typ av spel gillar du?
-Jag gillar allt från action till strategi och rollspel, Särskilt gillar jag spel där genrerna blandas. Jag spelar bara pc-spel, vilket jag gjort sedan jag var tonåring. Spelen köper jag mest från Steam, en nedladdningstjänst där man kan köpa det mesta i spelväg. Man behöver inte ha fysiska kopior och om datorn kraschar kan jag bara ladda ner spelet igen, Jag gillar inte att ha en massa lådor stående i bokhyllan.
Vilket Spel var det forsta du fastnade för?
-Det första spelet jag spelade var nog ‘Astro på mammas universitet på 70-talet. Men det första jag fastnade för var “Wasteland”, i slutet av 80-talet. Det var ett rollspel, föregångare till “Fallout”-spelen, Förr i tiden när grafiken var sämre var speltillverkarna tvungna att ha en övertygande historia för att man skulle fastna. Det fanns en berättarglädje som fick en att tro att man var i en större och vackrare värld än man kanske var. Jag mindes “Wasteland” som ett stort och fantastiskt spel, men när jag googlade det för ett tag sedan såg jag att det såg fruktansvärt ut.
Du använder ju 3D-grafik i ditt måleri. Hur mycket inspireras du av datorspel?
-Det var länge sedan jag använde själva spelen i mitt måleri. 2002 gjorde jag några målningar med landskap från ”Counter-strike”, och jag gjorde faktiskt även en bana till “Counter-strike“ då, vilket alla kan göra eftersom verktygen för att utveckla spelet är tillgängliga för alla. Sedan kom jag på att jag kunde skulptera bilder med samma verktyg, och numera använder jag bara programmen för att skissa i 3d. Men, jag är ju uppvuxen med datorspel, och det påverkar så klart mitt uttryck.
Vad i datorspelen återkommer i din konst nu?
– Det är intressant med ambitionerna att försöka skapa världar, och särskilt när det misslyckas. Jag gillar när saker inte funkar, när skuggan från ett träd blir fel eller när det uppstår buggar i spelet. Plötsligt står zombien i ett hörn och bankar huvudet i en vägg, det gillar jag. Och den typen av visuella misstag kan jag leka med i mitt måleri.
Viktigaste egenskapen för ett spel?
-Samtidigt som det ska finnas ett direkt underhållningsvärde måste man, som i all konst, bli berörd. Det ska finnas en bra underliggande historia, och spelet ska kännas kreativt. “Half~life 2″ och ”Grim fandango” är exempel pà spel som lyckas överraska. Actionspel har ofta problem med det. Till exempel ”Far cry’ som hade nyskapande teknik och en rolig spelrmotor, men där storyn var så outsägligt töntig att det förstörde upplevelsen.
Erik Gripenholm
DN På Stan 100312
Pedagogiska Magasinet
gamescenes.org
80.lv
Solar Sands
Sverigeskonstforeningar.nu
Washington Post
BBC
Aftonbladet
TVI24
Ystads Konstmuseum
WATmag
Artlover
OMGcraft
Omkonst.com
Artlover
Sveriges Konstföreningar
konsten.net
Smålandsposten
Eskilstuna Konstmuseum
SVT
Blekinge Läns Tidning
24 Karlshamn
Blekinge Läns Tidning
24Blekinge.se24Blekinge.se
Sydsvenskan
Sydöstran
Sveriges Radio P4
Dan Wolgers, Natur & Kultur
Logdotzip
Annonsbladet
Avesta Tidning
Dalademokraten
Svenska Dagbladet
Konsten
OmkonstOmkonstOmkonstOmkonst
TV4 Nyheterna väst
Fastighetsaktien
Byggvärlden
Fastighetstidningen
Tidningen Kulturen
Hallandsposten
Nya Karolinska Solna
DN
ABC-nytt
TV4
Worldwide
rhizome.org/rhizome.org/
SVT
ABC
Tidningen Kulturen
Elephant Magazine
Nöjesguiden
Smithsonian American Art Museum
Omkonst
konsten.net
Svenska Dagbladet
Helsingborgs Dagblad
Omkonst
gamereactor.se
feber.se
kotaku.com
gamescenes.org
gamescenes.org
art21.orgart21.org
Guernica
Artlover
the fifth dimension
Rolling Stone
magasinett.net
GEE magazine
Gee Magazine
GEE Magazine
Konstnären 04/2010
mattscape.com
Vladimir Bajenov
Gamescenes.orgGamescenes.org
Kotaku.com
diskursdisco.de
geek-art.net
digicult.it
Arbetarbladet
Gävle Dagblad
Konstperspektiv
Vallentunasteget
Gamescenes
DN På Stan
Bibliotekstjänst
Sveriges Allmänna Konstförening
itsnicethat.com
Konsten
Open Critic
Konsten
Svenska Dagbladet
Håkan Nilsson
Artlover
Gamescenes.org
Konsten
DN På Stan
Svenska Dagbladet
Stockholmstidningen
DN
Svenska Dagbladet
Omkonst
Pedagogiska Magasinet
Konsten
Tidningen Kulturen
Tidningen kulturen
Helsingborgs Dagblad
Svenska Dagbladet
Metro
Konsten
Computer Sweden
Konsten
SvD
Aftonbladet
Dagens Nyheter
Konsten
Konsten
Trelleborgs Allehanda
Konstperspektiv
Dagens Nyheter
Konsten
Konsten
Helsingborgs Dagblad
Expressen
DN Kultur
DN På Stan
Konsten
P1
DN
Expressen